DOŽIVITE VODITELJSTVO BREZ NAZIVA

Individualni tečaj nemščine
Italijanščina za začetnike v tednu dni? Tudi to se da!
3. 8. 2022
Tečaj tujih jezikov
Tečaj ruščine, ki zagotavlja hiter napredek: učenje ruskega jezika v alfa stanju
1. 9. 2022

DOŽIVITE VODITELJSTVO BREZ NAZIVA

Večkrat slišimo, da pravi voditelji delajo s srcem. Zagotovo imajo prav, pa vendar so veščine vodenja v veliki meri naučene. To, kako jih bomo uporabili pa seveda stvar interesa in spretnosti posameznega šefa.

Zagotovo bi se vsak dober vodja podpisal pod knjigo Robina Sharme, Voditelj brez naziva v kateri pravi »Vsi moramo izkazovati voditeljstvo, ne glede na naš naziv. To, da nimaš visokega naziva in ti zato ni treba biti soodgovoren za izide poslovanja, ni več izgovor.« ( Sharma, 2012) Toda kako doseči takšno stanje v odnosu do svojega dela in do dela sodelavcev in podrejenih? To je izziv, pred katerega je dandanes postavljen marsikateri vodja. Največkrat vodje tarnajo o pomanjkanju samoiniciativnosti in kreativnosti pri sodelavcih. Dobra novica je, da se lahko tudi tega priučimo. Priučiti tudi zase, za lastno samovodenje in lastno učinkovitost.

Če se bomo zavedali, da na našo celostno osebno uspešnost vplivata predvsem osebnostna, čustvena in duhovna inteligenca, bistveno manj pa IQ in formalna izobrazba, bomo verjetno prišli do zaključka, da so prav to stvari katere bi lahko še izboljšali na poti do samorealizacije. Za pot do boljšega voditeljstva lahko izberemo mnogo poti, a zagotovo je ena izmed boljših bližnjic Dialogika, jezik odgovornosti. Če bi ga vsi govorili, bi imeli raj na zemlji, predvsem pa v svojih domovih in na delavnih mestih. Dober vodja se namreč ne rodi, temveč naredi. Z jezikom odgovornosti kot pravimo komunikaciji, ki je odgovorna, kreativna, nemanipulativna, ampak stremi k boljšim rezultatom in v višje dobro vseh bomo zares dobro razumeli sodelavce in bomo iz njih lahko iztisnili maksimum. Pa ne samo iz njih, tudi iz sebe. Skozi štiri svetovno znane psihodinamske šole: Gestalt (Rainwater, 1986), Transakcijska analiza (Harris, 2007), Vedenjska terapija in Realitetna terapija ( Glasser, 1998 ) boste najhitreje prišli do rezultatov, ki vam morda še manjkajo. Mnogokrat se voditelji srečujejo pri izobraževanju samo z eno izmed naštetih, npr. s transakcijsko analizo. Dobro ponotranjimo teorijo, a problem nastane, ko moramo konfliktne situacije reševati v praski.

Pridemo namreč do spoznanja, da v vseh situacijah, z vsemi sodelavci ta teorija, kot radi rečemo po domače “ne pije vode”. Seveda, za vsako situacijo, vedenje, karakter človeka moramo najti pravo tehniko in pravi način komunikacije. Zato nam še zdaleč ne bo dovolj samo izvajanje komunikacije na ravni odrasli- odrasli ( Harris, 2007), niti kreativni otrok- odrasli. Zadovoljni bomo šele, ko bomo imeli kvalitetno orodje za različne izzive, ki se nam pojavijo kot vodjem. Prav iz stiske, kako še zvišati lasten potencial, kvaliteto komunikacije in posledično učinkovitost podjetja oz. organizacije so multinacionalke kot je Ford že leta nazaj pričele uporabljalati Dialogiko- vse štiri psihodinamske šole. Najlažje se jih priučimo, če jih ponotranjamo skupaj s svojimi sodelavci, na t.i. psihodinamski skupini. Morda je čustveno za nas tisti trenutek bistveno napornejše, vendar daje takoj konkretne rezultate v praksi, pokaže tudi česa naj ne delamo, katera praksa deluje in katera absolutno ne. Sodelavce bomo spoznali na drug način, spoznali njihov in svoj t.i. avdio, video ter kinestetični potencial in poskušali uravnovesiti svojega, k cilju biti še boljši in hkrati dvigniti nivo empatije.

Poglejmo primer: ste prodajnik v srednje velikem podjetju in imate sodelavca- informatika, ki stopi zjutraj skozi vrata v počasnem ritmu, prav v takšnem se usede na stol in imate občutek, da niti slučajno ni sprejel vseh vaših navodil za nov oglas, ki ga boste aplicirali na trg v prihodnjem tednu. Namesto vas, gleda v svoj ekran in na koncu reče samo: “ja” pa še to le s težavo. Ker ste video tip osebnosti ( urejeni, hitri, ustvarjeni za rezultate) boste odvihrali skozi vrata z mislijo “ah, saj itak ne bomo v roku, saj me sploh ne posluša, je popolnoma brez idej itd.” In naslednjič se bo zgodba, prav tako način komunikacije ponovila. Pa ni potrebno, če boste pomislili, da je na kinestetičen, poglobljen način sprejel vse informacije in jih vzel mnogo bolj natančno kot ste morda to sposobni sami. Ko ga boste še znali počakati, da bo v miru razmislil in vam odgovoril, namesto, da boste odvihrali iz njegove pisarne kot burja, boste ugotovili, da vas je poslušal bolj kot ste si mislili in da, presenetljivo ima fant tudi ideje. Pa vendar, se tudi v teh osnovnih veščinah moramo uriti, učiti, čeprav se slišijo preproste. Povedano drugače pravzaprav vsi potrebujemo trenerja, tako kot športnik, ga običajno potrebuje tudi dober voditelj, tisti z nazivom ali brez njega. Coach, ki nas vodi in nauči, da znamo tehnike osvojiti in jih aplicirati v svoje življenje in med svoje sodelavce, je cenjen voditelj. Če ponovno povemo po domače: coach, ki nam ne da ribe, ampak nas jo nauči ujeti.

Priznan slovenski manager, manager leta 2010 in trenutni gospodarski minister, g. Počivalšek pravi, da si za vsakega mladega managerja želi, da bi se z Dialogiko spoznal čim prej, saj bi bil tudi sam lahko že prej učinkovitejši in uspešnejši vodja. ( Zupan Arsov, 2017)
Radi se zgledujemo po uspešnih športnikih, želimo si, da bi znali včasih bolj potegniti paralele tudi v gospodarstvo. Popolnoma mogoče je, da smo v svojem poklicu voditelji, večkrat tudi brez naziva, da smo leaderji sebe in družbe, da dvigujemo zavest. In prvi korak na tej poti je iskrena in kreativna komunikacija. A ne pozabimo, besede so šele 7% celostne komunikacije. Prepričana sem, da Slovenci zmoremo celoto, če imamo le pravi motiv in orodje.

Glasser, W. (1998). Teorija izbire – nova psihologija osebne svobode. Radovljica: TOP, Regionalni izobraževalni center.
Harris, T.A. ( 2007). Jaz sem ok, ti si OK. Ljubljana: Založba Karantanija.
Rainwater, J. (1986). You are in charge: A Guide to Becoming Your Own Therapist. USA: DeVorss& Co.
Sharma, R. (2012). Voditelj brez naziva. Tržič: Učila international, založba d.o.o.
Žarenje novih energij. ( 2017). Znanje & Umetnost + Vztrajnost = Blagostanje. Pridobljene na http://zarenjenovihenergij.si/ A

O avtorjih:
Rozi Bernik, svetovalka za osebni razvoj pri Holističnem centru razvoja celostne osebne uspešnosti- Karnion d.o.o.

Deli na družabnih omrežjih: